12 آوریل 2024 - یک مطالعه ی اخیر نشان داد که خطر ابتلا به دیابت بارداری (GDM) در زنان باردار دوقلو با غلظت ویتامین D مساوی یا بیش از 30 نانوگرم در میلی لیتر در سه ماهه دوم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این یافته‌ها در 10 آوریل 2024 به صورت آنلاین در مجله Nutrition منتشر شد.

دیابت بارداری، یک عارضه شایع بارداری است که اثرات کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجهی هم برای مادر و هم برای فرزندان آنها به همراه دارد. مطالعات قبلی فواید بالقوه ی ویتامین D را در کاهش خطرGDM  نشان داده اند، با این حال اطلاعات زیادی در مورد این ارتباط در بارداری های دوقلویی وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف دانش، دکتر Li Wen، و همکارانش از مرکز بهداشتی چونگ کینگ برای زنان و کودکان در چین، به بررسی وضعیت ویتامین D مادر در سه ماهه دوم و تعیین ارتباط آن با خطر GDM در بارداری های دوقلویی، پرداختند.

برای این منظور، آنها یک مطالعه کوهورت آینده نگر بر اساس داده های مطالعه دوقلو طولی چونگ کینگ (LoTiS) انجام دادند. برای اندازه گیری غلظت 25هیدروکسی ویتامین D، سرم خون محیطی از مادران در سه ماهه دوم بارداری جمع آوری شد. دیابت بارداری در هفته های 23 تا 26 بارداری با استفاده از تست تحمل گلوکز خوراکی 75 گرمی 2 ساعته تشخیص داده شد. ارتباط بین وضعیت ویتامین D و خطر GD نیز مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

·  از مجموع شرکت کنندگان، 29.9 درصد از زنان مبتلا به GDM تشخیص داده شدند.

·  میانگین غلظت سرمی در سه ماهه دوم 11.2 ±  31.1 نانوگرم بر میلی لیتر و میزان ویتامین D ناکافی و کمبود ویتامین D به ترتیب 23.5% و 18.7%  بود.

·  در مقایسه با زنان با غلظت 25هیدروکسی ویتامینD  کمتر از 30نانوگرم در میلی لیتر، آنهایی که غلظت مساوی یا بیشتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر داشتند، به طور قابل توجهی خطر GDM کمتری داشتند(نسبت خطر=0.61)، به ویژه آنهایی که قبل از بارداری اضافه وزن داشتند(نسبت خطر=0.32).

·  مدل اسپلاین مکعبی محدود شده[1]، یک رابطه یJ شکل معکوس بین غلظت ویتامین D و خطر GDM را نشان داد.

در نتیجه، خطر GDM در زنان با سطوح ویتامین دی بیشتر یا مساوی با 30 نانوگرم در میلی لیتر در سه ماهه دوم در زنان باردار دوقلو نسبت به زنانی با غلظت ویتامین دی کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر در سه ماهه دوم، به طور قابل توجهی کاهش یافت. محققان یک ارتباط غیر خطی بین غلظت ویتامین D و بروز GDM را پیدا کردند، به طوری که 30 نانوگرم در میلی لیتر به عنوان نقطه ی کات­آف برای غلظت ویتامین D در نظر گرفته می شود که می تواند به طور قابل توجهی خطر GDM را در بارداری های دوقلو کاهش دهد.

محققان نتیجه گیری کردند: "نیاز به تحقیقات چند مرکزی بیشتر برای ارائه شواهد بیشتر برای روشن کردن رابطه بین ویتامین D و GDM در حاملگی دوقلویی وجود دارد."

یکی از محدودیت های این مطالعه طراحی تک مرکزی آن بود که تعمیم یافته ها را محدود می کند. محدودیت دیگر فقدان اطلاعات دقیق در مورد مصرف مکمل ویتامین D در سه ماهه دوم بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/vitamin-d-concentration-above-30-ngml-may-protect-against-gestational-diabetes-in-twin-pregnancy-study-126970

 



[1]restricted cubic splines